Betöltés folyamatban...

A Bubi az új ász

Az „eltekerek” az új „elugrok”

Horányi Márton, egy belvárosi ügyvédi irodában dolgozik. Egy szerdai napon elhatározta, hogy ebédelni indul. Így lett ő a MOL Bubi százezredik bérlője.

Sok idő telt már el a közösségi biciklizés történelmében az első – még mozgalmi jelleggel elhelyezett - amszterdami cangák óta. A kezdeményezésnek mellesleg olyan sikere volt, hogy a bringák praktikusan nem is kerültek meg soha többé. A kezdeti kuncsaftok kicsit túl flexibilisen kezelték a „kölcsön” fogalmát. Aki járt már azóta az említett városban, tanúsíthatja, hogy mára több a bicikli, mint lakos. Ez egyébként nem csak egy bon mot, hanem statisztikai tény: a városban majd’ mindenki teker. Mármint a lábaival. Egész Hollandia büszkeségére válik, hogy a bérelhető biciklik szülővárosában a megtett utak 70%-t kerékpáron teszik meg.

Jelentősége a mobiltelefonhoz mérhető?
Horányi Márton, jubileumi közbringa-használó esete jól rámutat arra, hogy a városi életre milyen hatással lesz a mi Bubink. Hogy megértsük a tavaly ősszel elstartolt budapesti „béreld és vidd” rendszer jótékony hatását, érdemes megnéznünk, hogy milyen kulturális fejlődést csempészett be más világvárosok mindennapjaiba.

Új utakat nyit – tényleg!
A tekintélyes Economist gazdasági lap szerint komplett városrészek kerültek be újra a véráramba. Különösen az esti órákban, mikor a lakók ezzel helyettesítették a ritkán járó földalatti közlekedést. Ez mindenképp reménykeltő távlat a budapesti fiataloknak is, aki Bubival mostantól könnyebben mozdulhatnak be egy külső kerületből az Erzsébet tér nyárestéibe. De hogy egy másik hatásról is szóljunk: Londonban, Montrealban, vagy éppen Koppenhágában az ingatlanárakat és boltok forgalmát is átrendezte a biciklikölcsönző pontok közelsége.

Mi az a MOL Bubi, és hol van?
Budapesten 76 új gyűjtőállomást találunk, de 2015 nyarára 22 új gyűjtőállomással bővül a rendszer. Ezek bármelyikéből kibérelhetünk egy bringát, tekerhetünk vele, majd újra leadhatjuk valamelyik gyűjtőállomáson. A MOL Bubi kártyával vagy telefonszám és PIN kód megadásával, vagy mobilapplikáción keresztül bérelhető 1100 bringa az egymástól átlagosan 300-500 méterre lévő gyűjtőállomásokon található.

Az első fél óra díjmentes!
Érvényes jegy vagy bérlettel való rendelkezés esetén a MOL Bubi kerékpárok használata a néhány perces utazásoktól egészen a több órás használatig terjedhet, de csak az első 30 perc használata díjmentes. A cél, hogy a kerékpárok csak rövid ideig, az utazás idejére legyenek használatban, és minél többen használhassák a közbringákat a belvárosi közlekedésükhöz. Fél óránál hosszabb bérlés esetén érdemes 30 percenként kerékpárt cserélni bármelyik gyűjtőállomásnál, és egy másikkal folytatni az utat, hiszen így újra indul a díjmentes első fél óra. 30 percen túli használat esetén már külön használati díjat is kell fizetni, amelynek összege a túlhasználat idejétől függően fokozatosan emelkedik.