Betöltés folyamatban...

Út a jövőbe

Úton a gumibitumen- forradalom!

A MOL találmánya: a gumibitumen, forradalmasíthatja az útépítést.
Több éves kutatás és fejlesztés gyümölcse az a szabadalom, amellyel a MOL szakemberei és a Pannon Egyetem ifjú tudósai közösen álltak elő. A gumibitumenből készült utak a hagyományosnál legalább 50%-kal tartósabbak, ráadásul újrahasznosított gumiabroncsok felhasználásával készülnek.

A jobb tapadás javítja a közlekedés biztonságát, amelynek jelentősége - különösen esős időjárás esetén - emberéletekben mérhető.”

A világon nem mi vagyunk az egyetlen kátyún edződött nép. De csak mi mondhatjuk el magunkról, hogy hazánk szakemberei álltak elő idáig a legjobb megoldással. A MOL és a Pannon Egyetem együttműködésének hála, a világ egyre több pontján ismerkedhetnek majd meg költséghatékony és tartós autóutakkal, amelyek gumibitumen alkalmazásával készülnek.

Hozzávalók: végy ezer gumiabroncsot!
Magyarországon évente körülbelül 30 ezer tonna gumiabroncs hulladék keletkezik. Ennek biztonságos kezelése, drága mulatság, ráadásul az Európai Unió irányelvei szerint a hulladékot elsősorban anyagában kell újrahasznosítani. A gumibitumen erre a problémára kínál tökéletes megoldást. A gumiabroncsok anyagából gyártott gumiőrlemény és bitumen felhasználásával a szakemberek olyan speciális kötőanyagot fejlesztettek ki, amelyet immár nem az útépítés helyszínén kell kikeverni. Az új „útalapanyag” ugyanis kémiailag stabilizált állapotban szállítható. Ily módon ezer kidobott személygépkocsi-gumiabroncsból hozzávetőleg 1 kilométernyi gumibitumenes aszfaltút felső (kopó) rétege építhető meg.

Gumibitumenes útszakas
 

Fenntartható fejlődés, fenntartható biztonság
A gumibitumen minden fronton előzi a hagyományos bitumenes utakat: hosszabb az élettartama, kevésbé repedezik, valamint jobban terhelhető. A kiváló tapadásnak hála pedig nemcsak a kisebb kátyúk, hanem a nagyobb balesetek kialakulásának esélye is drasztikusan lecsökken. Emellett a hosszabb élettartam és a környezeti hatásokkal szembeni jobb ellenálló képesség alacsonyabb fenntartási erőforrást eredményez. A hosszabb élettartam és a fenntartási munkaigény csökkenése által pedig kisebb mennyiségű szén-dioxid és egyéb káros anyag kerül a levegőbe az útépítési munkák során. Eközben a költségek más fronton is csökkennek, mert a lényegesen kisebb menetzaj miatt nem szükséges minden esetben zajvédő fal építése.

Lehet, már jártunk is rajta?
Bizony! Számos ilyen úttal találkozhatunk Magyarországon, többek között Budapesten, Százhalombattán, Zalaegerszegen, Veszprémben, Gyálon illetve Cigánd és Pácin között is alkalmazták már a gumibitument. 2013 nyarán Jánoshida és Jászboldogháza között épült az eddigi leghosszabb, 8 km hosszúságú gumibitumenes aszfalt kopóréteg. 2014 őszén pedig azt a 4,5 km hosszú villányi elkerülő utat adták át, amelynek – Magyarországon eddig egyedülállóan – nemcsak a kopórétege, hanem a teljes aszfalt pályaszerkezete MOL gumibitumenből készült.

A gumibitumen gyártásával és felhasználásával a gumiabroncs hulladék környezetbarát hasznosítása és kiváló minőségű utak építése válik lehetővé. Ezek az előnyök a gumibitumen széleskörű alkalmazásának nemzetgazdasági jelentőségére is rámutatnak.